Motivation

“Alle ting er svære, før de er nemme.”    Thomas Fuller

Store succeser bygger på små succeser. Så hvis du tager små skridt af gangen, er du måske godt på vej til at få en ny, god vane. Selvfølgelig skal  beslutningen tages, om at begynde at vandre mere regelmæssigt, men efter et stykke tid, kan du være heldig at opleve at det er vanedannende… Jeg skal være ærlig at indrømme, den store ændring i mit mønster med motion kom af, at jeg anskaffede mig en skridttæller. Det var virkelig en øjenåbner, “så få skridt!” i de daglige rutiner. Til min store glæde kunne jeg forleden læse i en artikel af Chris McDonald at han havde haft nøjagtig samme oplevelse. Og vistnok stadig bruger skridttælleren.

Gå langt på Langeland.

Gå langt på Langeland.

Jeg kunne ikke lade være med at konkurrere lidt med mig selv; hver dag skulle jeg gå lidt flere skridt end dagen før! Det bragte mig i første omgang ud i nogle hjørner af den skov jeg havde boet på kanten af, i 10 år. Steder jeg aldrig havde sat mine ben. Så gik der sport i den! Jeg begyndte at GÅ på indkøb eller blive sat af forskellige steder 6-8-10 km fra vores hjem, og så gå tilbage. Eller gik afsted mod Langeland et par timer før vi egentlig skulle afsted, for at blive samlet op på vejen. Lavede små konkurrencer med mig selv om, hvor langt jeg mon kunne nå.

Så har jeg haft uger, hvor jeg har aftalt med mig selv, at jeg skulle nå 100.000 skridt, eller dage hvor alt under 15.000 skridt ikke var godt nok. Så var det bare ud og gå aftentur, hvis jeg kun havde nået 7.500 når jeg kom fra arbejde!

Skridttælleren er blevet min faste følgesvend. Jeg har af og til været nødt til at lægge den i en skuffe en uges tid, for den har også været en hverdags-tyran. Det er værd at være opmærksom på. Den skal jo ikke have lov til at stresse eller stå i vejen for en smule hverdags-nydelse. Som jo er det stik modsatte af, hvad jeg gerne vil opnå, nemlig mere nærvær og ro. Den skal kun være det, den er. En lille hjælper der gør mig opmærksom på at jeg skal gøre noget godt for mig selv, og hjælper mig til at måle mine faste ruter op.

Hængebro på Glorup Gods

Jeg forsøger til stadighed at finde nye veje til at få flere gåture ind i hverdags-bevægelsen. I øjeblikket, hvor der er langt færre gåture i mit arbejde, end der har været de foregående år, forsøger jeg mig med nye rutiner, som f. eksempel at gå til eller fra arbejde.EPSON DSC picture

Et andet tema for mig har, i alt for mange år, været det med at holde vægten! Desværre render den stadig fra mig i perioder, men her må jeg også konstatere at det at gå, mange kilometer hver uge, er den enkleste metode til vægttab for mig. Jeg kommer sandsynligvis aldrig til at løbe eller deltage i holdsport, og heller ikke til at gå i fitness-center. Gåturene kan jeg derimod til stadighed finde motivation til. I øjeblikket har jeg en aftale med migselv om at gå på arbejde (ca. 45 min.) 2 gange om ugen. Jeg bliver nok nødt til at sætte det op, men hellere nå målet og måske få lidt bonus… Og så øver jeg mig på at give mig ros, istedet for at ærgre mig over at jeg ikke har gjort mere.

Det er handling, der skaber forvandling, sæt det ene ben foran det andet…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *